9. HUZM(LILARIN) KISSASI
3حدثني
إسحاق بن
إبراهيم:
حدثنا يحيى بن
آدم: أخبرنا
إسرائيل، عن
أبي حصين، عن
أبي صالح، عن أبي
هريرة رضي
الله عنه:
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم قال:
(عمرو بن لحي
بن قمعة بن
خندف أبو
خزاعة).
[-3520-] Ebu Hureyre r.a.'dan rivayete göre Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu:
"Amr b. Luhay b. Kam’a b. Hindif Huzaahların babasıdır."
حدثنا أبو
اليمان:
أخبرنا شعيب،
عن الزهري قال:
سمعت سعيد بن
المسيب قال:
البحيرة
التي يمنع
درها للطواغيت
ولا يحلبها
أحد من الناس،
والسائبة التي
كانوا
يسيبونها
لآلهتهم فلا
يحمل عليها شيء.
قال: وقال أبو
هريرة: قال
النبي صلى
الله عليه وسلم:
(رأيت عمرو بن
عامر بن لحي
الخزاعي يجر قصبه
في النار،
وكان أول من
سيب السوائب).
[-3521-] Said b. el-Müseyyeb dedi ki:
"Bahira, tağutlar (putlar) adına başkası tarafından sağılması
yasaklanan ve hiç kimse'nin sağmadığı (deve) demektir.
Saibe ise ilahları adına serbest bıraktıkları ve üzerine hiç yük
vurulmayan (deve) demektir."
Ebu Hureyre dedi ki: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle
buyurdu:
"Ben Huzaalı Amr b. Amir b. Luhay'ı cehennemde bağırsaklarını
sürüklerken gördüm. O, saibeleri serbest bırakan ilk kişi idi. "
Bu Hadis 4623 numara ile gelecektir.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Huzaalıların kıssası." Huzaalıların Amr b. Luhay'ın
soyundan geldikleri hususunda görüş birliği bulunmakta birlikte, nesepleri
hususunda görüş ayrılığı vardır. Amr'ın babası Luhay, onun babası İbn
Harise'dir, o Amr'ın, o Amir'in, o Mau's-sema'nın oğludur. Eslemlilerden
sözedilirken nesebi geçmiş bulunmaktadır.
Eslem ise Amr b. Luhay'ın kendisidir. İbn İshak'ın zikrettiğine
göre Amr b. Luhay'ın putlara tapmasının sebebi şu idi: Amalika'nın bulunduğu
sırada Şam'a gitmişti. Onlar da putlara tapıyorlardı. Kendisine bu putlardan
birisini bağışlamalarını istedi. O da bunu alıp Mekke'ye götürdü, onu Ka'be'ye
doğru dikti. Bu put Hubel putudur. Bundan önce ise Curhumlular döneminde İsaf
adındaki bir adam Naile adındaki bir kadın ile Ka'be'de zina etmişti. Yüce
Allah da onları iki taşa döndürmüştü. Amr b. Luhay bu iki taşı alıp onları
Ka'be'nin etrafına dikti. Bundan sonra Ka'be'nin etrafında tavaf eden, onlara
el sürmeye başladı. Tavafını İsaf ile başlatıyor, Naile'nin yanında
bitiriyordu.